De werkdag van Jessica tijdens het corona-tijdperk

Ik begin de dag met het kijken in mijn agenda naar welke afspraken of meetings gepland staan. Daarna maak ik een to do lijst zodat ik een overzicht heb van mijn taken. Door de corona-omstandigheden kunnen wij de patiënten niet meer op het spreekuur zien of aan huis bezoeken. Daarom gebruiken wij andere communicatiemiddelen om de patiënten toch zo goed mogelijk van dienst te zijn. Vandaag ben ik ingepland voor het videobellen waar wij mee zijn gestart.

Ik help deze dag een aantal patiënten bij een maskeraanpassing. Het huidige masker wat zij gebruiken bevalt niet goed dus ik ga op zoek naar een ander, beter passend masker. De reden waarom een masker niet bevalt kan heel uiteenlopend zijn. Van hoge lekkage tot drukplekken of een onjuiste maat. Vooral voor het aanmeten of aanpassen van een masker is het prettig de patiënt op beeld te zien. Een niet goed zittend masker is erg vervelend voor de patiënt en zij zijn dan ook blij dat ze op deze wijze toch geholpen kunnen worden aan een ander masker. Daarnaast heb ik ook nog een intake met een nieuwe patiënt. Ik controleer de gegevens, geef uitleg over de komende procedure en stel vragen om de juiste instellingen voor de PAP-apparatuur te bepalen. Dankzij het videobellen kan ik makkelijker bepalen wat een geschikt masker voor deze patiënt zal zijn. Dit alles noteer ik in het systeem zodat mijn collega’s op kantoor alles kunnen klaarmaken. De patiënt is ondanks alle maatregelen blij dat hij toch kan starten met de therapie.

Naast het videobellen staan er ook nog twee meetings gepland. Ook die gaan op dit moment allemaal digitaal. Als eerste de meeting over social media waarin ik met collega’s ideeën uitwissel om het contact met zowel patiënten, nieuwe medewerkers als andere zorgprofessionals via de kanalen goed te laten verlopen. Wij zijn actief op kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.

Aan het eind van de middag staat de meeting voor de e-learnings gepland. Er wordt hard gewerkt om voor zowel nieuwe als huidige medewerkers e-learnings ontwikkelen. We overleggen over de inhoud en maken een planning voor de komende tijd. Als laatste kijk ik nog even naar de agenda voor morgen en of er bijzonderheden zijn om voor te bereiden. Dan is het tijd op de laptop dicht te klappen en de werkdag af te sluiten.