De werkdag van Lynn: OSAS consulent

Hoi hoi, ik ben Lynn en ik werk momenteel 1 jaar bij VIVISOL als OSAS consulent. Voorheen was ik werkzaam als verpleegkundige in het ziekenhuis op de longafdeling. Maar omdat ik slecht tegen onregelmatig werken kon, ging ik op zoek naar een andere werkplek. Zo kwam via een kennis en via mijn oude werkplek de vacature bij VIVISOL tegen. Nu een jaar later heb ik nog steeds geen spijt van deze overstap. Maar wat doe ik nu eigenlijk?

Ik start mijn dag vanuit huis. Ik bereid dagelijks patiënten voor die op mijn route of spreekuur in het ziekenhuis staan. Dit doen we helemaal digitaal, niks meer op papier (veiligheid en denkend aan de natuur). Dit maakt het werk afwisselend. De ene keer kom ik bij patiënten thuis en rijd ik met mijn wagen heel Nederland door. De andere keer draai ik een spreekuur in het ziekenhuis en komen de patiënten naar mij toe.

Deze ochtend heb ik een route langs de patiënten, dus ik check nog even of ik genoeg materialen bij heb. Hierna zet ik het eerste adres in de navigatie en vertrek ik richting Dordrecht. De eerste patiënt staat al met de deur open en ontvangt mij enthousiast. “Ik zag de VIVISOL-wagen al voor staan. Kom maar snel binnen, want het is koud!” Deze mevrouw is blij mij te zien en vertelt naast haar probleem met het masker hele verhalen over haar leven. Een masker probleem is zo opgelost. Er bleek een band van een oud masker op haar nieuwe masker te zitten. Na alles weer goed te hebben gedaan, een kop thee te hebben gedronken en heel wat verhalen rijker vertrek ik weer. Ze was erg blij dat ik langskwam. Zo zie je dat soms een kleine oplossing en een praatje een patiënt al super tevreden kan maken.

De volgende patiënt is een oudere dame van 91 jaar. Ze is slechthorend en slechtziend maar nog goed bij de les. Haar dochter is bij haar om mee te kijken en te helpen. Ik kom voor een installatie van een CPAP. Een CPAP is een apparaat dat omgevingslucht aanzuigt en via een slang en masker onder een verhoogde druk de luchtwegen inblaast. Het zorgt ervoor dat er aanzienlijk minder luchtwegobstructies plaatsvinden. Zo heeft de patiënt een betere nachtrust. Om de patiënt zelf te laten oefenen met het apparaat, is er een dubbele afspraak ingepland. Zo kan ik ruim de tijd nemen voor een goede uitleg. Ze doet het boven verwachting goed. Haar dochter denkt mee en helpt mevrouw vanavond met het opzetten van het masker. Ze heeft er vertrouwen in en dankt mij vriendelijk voor de tijd die ik voor haar genomen heb. “Ik ben niet meer de jongste. Je kan op mijn leeftijd niet slim én knap zijn”, eindigt ze met een knipoog. Na het installatiegesprek volgt mijn pauze. Doordat het gesprek wat langer heeft geduurd neem ik wat korter de tijd. Op advies rijd ik voor mijn lunch naar een mooi natuurpark en al wandelend eet ik hier mijn boterham op.

Ik pik nog een klein zonnestraaltje mee, maar al snel gaat het weer regenen. Ik rijd tussen de molens door richting Kinderdijk naar mijn laatste twee patiënten. Twee jaarcontroles van hun CPAP-apparatuur staan op de agenda. Gelukkig gaat hier alles goed mee. Ik lever nog aanvullend de disposables voor komend jaar en vertrek weer met een voldaan gevoel terug naar huis.

Groeten,

Lynn
OSAS consulent